كنيسة الأنبا شنودة والأنبا هرمينا ترحب بكم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحبا بك يا زائر فى منتدى الأنبا شنودة والأنبا هرمينا

الرئيسيةÇ&aacuteأحدث الصورالتسجيلدخول

مجرد نقاش

كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin
Admin
Admin

ذكر
العمل/الترفيه : طالب
اسم أب اعترافك : أبونا شنودة
اسم الكنيسة التابع لها : : الأنبا شنودة والأنبا هرمينا
المحافظة : اسم النحافظة التابع لها

مجرد نقاش Empty
مُساهمةموضوع: مجرد نقاش   مجرد نقاش I_icon_minitimeالخميس يوليو 17, 2008 8:33 pm

ليه فيه بعض _ وايس كل _الأرثوذكس بيعاملو الكاثوليك والروتستانت أو باقى الطوائف كأنهم ناس تانية مع أنهم ناس روحانيين جداً ويعرفوا ربنا كويس ومنهم ناس قديسين ومشهورين ؟؟؟؟؟؟
يعنى أنا عن نفسى اتعاملت مع ناس كتير منهم
وبالعكس دول أحيانا بيبقوا أحسن مننا روحانياً يعنى أنا من وجهة نظرى ان احنا الأرثوذكس بتاخدنا العيدة والطقوس والحاجات الشكلية أكتر من اهتمامنا بالحاجات الروحية على عكس مثلاً الانجليين اللى لو شفتوا مدى عمق صلاتهم ومدى وقوفهم فى حضرة الله ومدى قوة اجتمعاتهم هتزهلوا ذهولاً شديداً كل كلامهم رفى الروحانية

أنا كلامى ده ميتفهمش ان انا متفق معهم فى الحاجات الخاصة بالعدرا والاهوتيات بس أنا بتكلم عامة لأن هما بجد بيدايقوا لما بيحسوا ان احنا بنعاملهم كدة.

تجربة شخصية :
من حوالى سنتين فابلت واحدة كاثوليكية وكنا بنتكلم فرحت لقيتها بزعل شديد جداً وبنبرة نرفزة بتقوللى :
ليه يعنى البابا شنودة مانعنا من ان احنا نتناول عندكوا هو احنا مش مسيحيين ولا ايه ... طب ما البابا كيرلس كان بيناولنا

أحد الأساقفة قال اللى مش متعمد أرثوذكسى يلحق نفسه ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!؟

يعنى انا عايز أعرف حاجة هل الخبز والخمر بيتحول عندهم الى جسد ودم ولا ايه ؟
ولو كان بيتحول يبقى ايه المانع ان هما يتناولوا عندنا طالما ده جسج وده جسد وده خمر وده خمر ، ولو مكنش بيتحول يبقى ازاى سمعنا عن قديسين كاثوليك كتير المعجزات بتم من أجسادهم
وآلاف من الكاثوليك من تأتى عليهم الأفكار أكتر من كدة طب أنا عايز أعرف حاجة مش كد احنا ممكن نعثرهم ولا ايه؟؟؟؟؟

كلامى ده ميتفهمش يا جماعة غلط أنا طبعاً عارف وواثق ان الأرثوذكسية هى عقيدة الآباء الرسل السليمة ومعموديتنا هى الصح وتناولنا صح ولكن هما برضه ايه موقفهم من كل الكلام ده المعمودية التناول عندنا أو عندهم هل بيتحول الى جسد

.............
.

بجد أرجو الرد من كل اللى بيقروا الموضوع ده بعد أذنكم محدش يقرا ويمشى لأن أنا عايز أسمع الآراء لأنه بجد موضوع مهم جداً واللى يرد ياريت يرد على كل كلمة اتقالت بعد اذنكم
http://alanbashnoda.yoo7.com

مجرد نقاش
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-