كنيسة الأنبا شنودة والأنبا هرمينا ترحب بكم
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحبا بك يا زائر فى منتدى الأنبا شنودة والأنبا هرمينا

الرئيسيةÇ&aacuteأحدث الصورالتسجيلدخول

من فكاهات البابا شنوده

كاتب الموضوعرسالة
loveman
مدير المنتدى
مدير المنتدى
loveman

انثى
اسم أب اعترافك : أبونا شنودة
اسم الكنيسة التابع لها : : الأنبا شنودة والأنبا هرمينا
المحافظة : اسم النحافظة التابع لها

من فكاهات البابا شنوده Empty
مُساهمةموضوع: من فكاهات البابا شنوده   من فكاهات البابا شنوده I_icon_minitimeالإثنين يوليو 07, 2008 7:14 pm

من فكاهات البابا شنوده

مره فى اجتماع الاربعاء واحد بعت سؤال للبابا بيقول كل لما اروح الكنيسه واتناول الجزمه تتسرق منى رد البابا وقاله لما تيجى الكنيسه ابقى تعالى باقدم جزمه عندك

ومره تانيه واحد بعت سؤال بيقول ياسيدنا ليه الكنيسه بتاخد فلوس علشان الاكليل فيه ناس مش معاها تعمل ايه؟ رد البابا وقاله انتوا احسن حاجه تدفعوا اللى تقدروا عليه وتكتبوا بالباقى شيك امانه للكنيسه وبكده تبقى متجوز شكك ولما الاب الكاهن يبقى مستريح من الناحيه دى يدعى ويصلى للعروسين ان حياتهم تمشى مظبوطه احسن لو دققتوا فى حكايه الفلوس دى مفيش حد عارف هو فى سره هيصلى يقول ايه
وبعد كده البابا سأل :هى فلوس الاكليل على العريس ولا على العروسه رد عليه واحد قاله على العريس فالبابا قاله معلش انا معنديش خبره فى الموضوع ده

إنه في لقاء مع الرئيس مبارك كان الإمام الأكبر وبطريرك الأقباط وبينهما منضدة عليها موبايل‏.‏ وكان البطريرك يرد علي المكالمات قائلا‏:‏ مشغول‏..‏ عندي اجتماع‏..‏ غدا‏..‏ ليس الآن‏..‏ فسأله الشيخ طنطاوي‏:‏ ياقداسة البابا أليست لي مكالمة؟ فقال الأنبا‏:‏ ياسيدي التليفون بيضرب جرس‏..‏ ولما يؤذن حديه لك

مرة كنت فى اجتماع لقداسة البابا و بعدين لقى ترنيمة حزينة شغالة
قال للمرنمين يعنى هو كل مرة حزاينى هو لازم كل الناس حزينة و واقعة فى الخطية متقولو حاجة فرايحى للناس الفرحانة

في‏ ‏إحد‏ ‏اللقاءات‏ ‏سألت‏ ‏شابة‏ ‏البابا‏ ‏عن‏ ‏شخص‏ ‏تعرفت‏ ‏عليه‏ ‏في‏ ‏المصيف‏ ‏واتصل‏ ‏بها‏ ‏وخرجت‏ ‏مرة‏ ‏معه‏ ‏فهل‏ ‏إعجابه‏ ‏بها‏ ‏صادق‏..‏وبعد‏ ‏أن‏ ‏وبخها‏ ‏البابا‏ ‏علي‏ ‏طريقتها‏ ‏في‏ ‏التعامل‏ ‏مع‏ ‏الشاب‏ ‏وليه‏ ‏أعطته‏ ‏تليفونها‏ ‏سألها‏:‏إنت‏ ‏مقلتليش‏ ‏خرجتوا‏ ‏مع‏ ‏بعض‏ ‏تتكلموا‏ ‏في‏ ‏إيه‏ ‏بتتكلموا‏ ‏في‏ ‏إن‏ ‏الشاروبيم‏ ‏أعظم‏ ‏أم‏ ‏السارفيم‏!‏؟‏.. ‏اعقلي‏.‏

سألت‏ ‏سيدة‏ ‏البابا‏ :‏أنا‏ ‏عندي‏ ‏شهوة‏ ‏الأكل‏ ‏بدرجة‏ ‏كبيرة‏ ‏لدرجة‏ ‏إني‏ ‏مهما‏ ‏أكون‏ ‏شبعانة‏ ‏آكل‏ ‏تاني؟‏..‏فقال‏ ‏البابا‏: ‏الحمد‏ ‏لله‏ ‏إن‏ ‏الكاتدرائية‏ ‏مافيهاش‏ ‏أكل‏ ‏وأوعي‏ ‏تأكلي‏ ‏ذراع‏ ‏اللي‏ ‏قاعدة‏ ‏جنبك‏.

في‏ ‏إحدي‏ ‏المرات‏ ‏سأل‏ ‏واحد‏ ‏البابا‏:‏ليه‏ ‏ربنا‏ ‏خلق‏ ‏الحيوان‏ ‏قبل‏ ‏الإنسان‏ ‏فأجاب‏ ‏البابا‏..‏هذه‏ ‏ليست‏ ‏ميزة‏ ‏للحيوان‏ ‏بل‏ ‏لكي‏ ‏يكون‏ ‏الحيوان‏ ‏في‏ ‏خدمة‏ ‏الإنسان؟‏ ‏بس‏ ‏أوعي‏ ‏النساء‏ ‏تقول‏ ‏إن‏ ‏آدم‏ ‏اتخلق‏ ‏قبل‏ ‏حواء‏ ‏علشان‏ ‏يكون‏ ‏في‏ ‏خدمتها‏...‏

وواحد سأل :ليه سفر نشيد الانشاد مش محزوف رد البابا وقاله: الكلام اللى فى سفر نشيد الانشاد ليس دليل على عاطفه بين رجل وامراه هو فيه واحده تقبل ان حبيبها يقول" حبيبتى كفرس فى مركبات فرعون"دى لو فرس كانت ترفسه او يقول "حبيبتى مثل جيشا بألويه" طب ممكن يقول الكلام ده على حماته معلش لكن على مراته لا

البابا بيقول مايصحش ان كاهن يدخل الهيكل بالموبايل يعنى يقف يقول "يالله العظيم الابدى " وبعد كده يقول ثانيه واحده يارب لما ارد على التليفون

واحد بيقول للبابا :ماذا افعل فى النسيان احضر القداس واسمع الوعظه واحفظ ومتى اخرج من الكنيسه لا اتذكر شيئا ماذا افعل؟ اجاب البابا وقاله: مانا خايف اقولك الاجابه تنساها

جاء تاجر أردني لقداسة البابا شنودة الثالث وقال له عندي مشروع جيد ولكنه بحاجه إلى تدعيم من الكنيسة ,
بأن نعبيء مياه نهر الأردن الذي تعمد فيه السيد المسيح في زجاجات ونبيعها في مصر للبركة
...... أجابه قداسة البابا وقال:

طيب ما المسيح جاء إلى مصر وشرب من مياه النيل...
فما رأيك لو عبأنا زجاجات من مياه نهر النيل وبعناها في الأردن؟

من فكاهات البابا شنوده
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-